tisdag, augusti 05, 2008

Ödet





Ibland händer ingenting, ibland händer allt på en gång. Min gamla dator var inte kry det senaste halvåret, om det ens räcker. Onyx var ett välanvänt program och jag undvek att egentligen göra något alls. Imorse gick den helt bananas och jag fruktade att större delen av mitt liv skulle försvinna bara sådär. Poff och så skulle bilder och framförallt musik vara borta. Jag hade tänkt köpa ny dator när bilen blev såld men då det evrkar gå trögt på den fronten så insågjag nu att tiden var emot mig. Jag är beroende av datorn, det är bara att erkänna. Att använda jobbdatorn i privat bruk är helt inaktuellt. Den ska vara på jobbet och i absoluta nödfall kan jag ta hem den- varför? Jag vill inte riskera att jag tappar den eller att något går sönder med den när jag är hemma. Dessutom är det en pc, det känns alltid som jag sitter naken på torget när jag sitter vid en pc. Eller sover med olåst ytterdörr.

Jag gick ner på Postero, traktens mac-återförsäljare och tittade på en iMac. Visste redan vad jag ville ha. Kollade finanser, insåg att det kommer svida men bara för ett år denna gång. Vägrar ta längre. Smålån vill jag gärna slippa men i dagens samhälle så kommer man nog inte undan att man måste ha en dator. Dessutom tills bilen är såld så får jag lite draghjälp av två underbara i Tuna.

Nu sitter jag alltså vid min fina nya iMac med nya operativsystemet, världens snyggaste tangentbord och ja, för att inte tala om datorn i sig. Allt i ett och samma snygga skal. 250 gig hårddiskutrymme, 3 gig RAM och en massa annat gött.

Gammdatorn får nog se sig passerad, låter för mycket för att ha som extern hårddisk. Dessutom alla köpta låtar kan jag ändå inte spela då jag redan auktoriserat fem av fem maskiner.

Skärmen däremot lägger jag ut för försäljning, en rykarns bra skärm så ifall du är intresserad så ge mig din mailadress, eller om du kan maila mig via bloggen? Skärmen säljer jag för en tusenlapp och det är en Samsung LCD-skärm på 19". Har jobbat grafiskt med den och den har bra prestanda för spel också. För ytterligare specifikationer Samsung 940 B

Inga kommentarer: