söndag, oktober 12, 2008

Schnööö


I helgen fick jag känna på snö. Det var en nästintill religiös upplevelse såhär efter en stundtals för varm sommar där skidsuget stått som spön i backen.
I egentlig mening så låg det lite snö kvar sedan förra veckans snöfall. Inget nytt. Det var barmark även på kalfjället och regnet smattrade mot taket lördagmorgon kring sjusnåret. Det hade kunnat vara ett deprimerande uppvaknande men alla morgnar i fjällen har sin charm. Utom de utan, det vill säga då man är bakis och livslusten försvann med sista jägern eller dylikt.

Denna helg slapp jag allt vad baksmälla hette. Jag tog ju ändå det priset i onsdag. Det var skönt att inte svepa i sig hejdlösa mängder sprit när förståndet flytt sin kos. Och ännu skönare att inte vakna som en odöd imorse.

Istället för finsk spritfest ägnades helgen åt målning, nyttig morgonpromenad, raggmunksfrossa och bastu. Jag stod för stekning av raggmunk. Jag har aldrig stekt så mycket raggmunk i hela mitt liv. Jag upptäckte en dold talang dock, jag kommer klara mig utmärkt med cirka sju ungar på halsen för den där stekningen gick inte av för hackor. Vilken simultanförmåga!

Jag har även åtgärdat bokhylleproblematiken som jaga ldrig nämnt men som varit helt klart störande. Böcker till höger och vänster. Nu åtgärdade jag detta med en ny sektion Expedit. Jag svor och spottade. Dagens lärdom om än kortvarig blir att jag nästa gång måste äta något innan jag åtar mig sådana äventyr.

Nu står en ny vecka för dörren och den kommer snigla fram. På fredag får jag finbesök.

Helgens citat blir ett jag inte nämner. Det var så fint och sött. Det handlar om snö och saknad.

Inga kommentarer: