torsdag, december 11, 2008

Är iTunes en egen tänkande organism?

Ibland tror jag det. På morgnarna när jag går till jobbet så spelas det lugnare musik och på kvällen hårdare. Om detta fenomen kan Tobias intyga. Jag tänkte på det framförallt imorse. Då spelades det låtar från Opeth´s Damnation, Katatonias lugnare låtar och så lite Sixx A:M. På hemfärden däremot, då ni då brakade det lös med Haunted och dylika visor.

iTunes på datorn verkar ha favoriter, länge var det Nevermore eller Kovenant som spelades hur mycket som helst i shuffle-läge. Nu verkar den ha fastnat för 16 horsepower. Nevermore är jag less på så jag är glad att den fasen är över, 16 horsepower är riktigt bra och jag hade glömt av det lite. Ibland är iTunes snällt.

iTunes verkar dock även vilja retas, det jag så gärna vill höra och är sugen på spelas aldrig eller väldigt sällan i shuffleläge. Jag önskar det fanns fler inställningar för shuffle-funktionen.

Till min besvikelse är inte Genius så jävla genial som namnet kanske kan antyda. Det kräver att man ställt in genre på rätt sätt. Annars får man Girl with golden eyes med Nikki blandat med gossarna i Rammstein. En vacker dag då det regnar ute ska jag sitta ner med mina 26 gig musik och fixa genrer, saknade konvolut och fucked up id3-taggar. Jag ogillar skarpt när banden och dess låtar står ex så här; dreadful_hours_twist_in_my_sobriety_01.

Har man mycket musik ska det vara ordning och reda.

Matnyttigt om min iTunes:
389 artister
14,6 dagars effektiv speltid
25,98 gb
Musiken visas i listläge, inte cover flow
Katatonias My twin och Volbeats Still Counting är mest spelade.

Inga kommentarer: