torsdag, mars 13, 2008

I materialismens klor

Ibland blir man sur på sig själv när man underskattar saker. Jag hade underskattat dagens föreläsning något å det grövsta. En man från Sida var här och hade en otroligt bra föreläsning om fattigdom och var ansvarsfrågan ligger. Det handlade om vad vårt handlande ger för konsekvenser. Inget nytt under solen tyvärr. Att vi handlar som galningar på H&M är dåligt. Det vet nog dem flesta. Jag vet det alltid men våra snåla hjärnor betalar inte mer för något likvärdigt. Jag önskar jag nu kunde säga att jag ska lägga om hela min livsstil och bli mer solidarisk. Problemet där är som med alla andra att man glömmer bort och kanske ibland förtränger. Våra problem är ingenting mot de outbildade flickor som sitter på något bomullsväveri. Utan rättigheter, ständiga sexuella övergrepp och det mesta som vi inte ens kan tänka oss. Ändå så glömmer vi så jävla snabbt. Jag blir förbannad på mig själv. Samtidigt vet jag att jag kanske inte kan gå och ha allt på mitt samvete. Men är det något jag bör ha på mitt samvete är det detta. Bara det att jag handlar mycket är ett stort no-no.

Jag tänker inte skylla problemen på storföretagen och deras chefer i flotta italienska kostymer. Det är jag som håller dem under armarna och det är min efterfrågan som styr. Utan mig som konsument skulle storföretagen inte ha en jävla suck i världen.

Det mest hemska i detta förutom att miljontals människor lever med starka kemikalier i dricksvattnet, sjukdomar, sjuka arbetsvillkor och förstörd jordbruksmark är att jag troligtvis med alla andra glömmer detta imorgon.

Inga kommentarer: