tisdag, maj 27, 2008

Vetorätt

Äntligen är det någon som tar bladet från mun och ställer sig på motsatt sida om herr Björklund som helt gått bananas vad gäller lärarbehörighet. Den här ledaren i Expressen tyckte jag om. Debatten kring detta måste vara lite mer nyanserad. Som obehörig lärare med andra akademiska poäng måste jag ändå uttrycka mitt missnöje. Jag är i stort sett helt färsk inom läraryrket men jag kan inte påstå att jag nödvändigtvis är sämre än mina behöriga kollegor med ett läsår i ryggen. Dessutom är jag den enda här med just min kompetens, inte ska väl det kastas bort för att jag inte har en lärarexamen? Kärnämneslärare, fine men jag som är så kallad yrkeslärare. Min erfarenhet från branschen är väl mer värd än att jag gått konstant i skola sedan jag var sex år?

Jag tycker inte om hur debatten går och för att få till en förändring, såsom ledaren säger, måste lärarutbildningen bli bättre. Svensk lärarutbildning är flummig och har internationellt sett ett väldigt dåligt rykte. Ska man hårddra det hela, skolväsendet har falerat. Jag tycker det är skrämmande när man ser kunskapsnivån hos ettorna, vad fan gör lärarna på grundskolan? Gymnasiet får ta mycket som de borde lärt sig på grundskolan vilket gör att de sedan vid högskolestudier får lära sig mycket de borde lärt sig på gymnasiet. Svensk utbildning. När den är som bäst.

Konsekvenser, ansvar, respekt, disciplin och kunskap är ord elever knappt kan stava till. Det måste alla vuxna stå till svars för. Förälder eller lärare. Vare sig man är behörig eller ej.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Tycker du har rätt i mycket.
Det jag tänker yrkeserfarenhet kontra behörighet att inget av det egentligen räcker. Yrkeserfarenhet är jättebra, men viktigt att kompletera med pedagogik, förståelsen för betygssättning/kriterier/målstyrning etc. Att bara ha behörighet men ingen arbetserfarenhet är inte bra, alla lärare borde ibland komma ut i "verkligheten" också.Annars lever de i sin skyddade skolvärld hela livet.
Balansgång där inget utesluter något annat egentligen...

Sannan sa...

precis :D helt riktigt! Tänkte även så ja å, är bara så jobbigt o få med alla aspekter i ett blogginlägg ;)