torsdag, juni 05, 2008

Lucifer och Lilith

När jag imorse vaknade vaknade jag med panik och klaustrofobi i kroppen. Jag ville absolut inte somna om. Jag var rädd att drömmen skulle fortsätta, vilket det ofta gör för mig. Jag kan vakna i panik, dricka lite vatten och somna om i hopp om att slippa drömmen. Jag gör det sällan. Det är som att trycka på en pausknapp. Fortfarande känner jag ett visst obehag.

Drömmen utspelade sig i morfars hus. Jag och Fredrik var där, trots att min käre morfar varit död i sju år. Vi skulle bada i poolen som låg i källaren. Det var något i poolen som inte stämde. Det var betong som ännu inte hade bränt och det såg ut som kakelväggarna skulle rasa vilken minut som helst. Jag vågade inte hoppa i. Helt plötsligt ser jag två figurer hänga upp och ner utanför i mörkret. Jag ser mig själv i speglingen i de enorma panoramafönstren. Jag ser också detta par, en kvinna och en man. Bleka och svarthåriga. De tittar på mig och skrattar. Jag känner hur paniken kommer krypande. Paret hoppar smidigt ner från sin uppochnervända plats. De rycker hatsigt upp dörren och går ner i ena änden av poolen. Där ligger de och bara stirrar. Jag frågar vilka de är. Lucifer och Lilith säger de i en kör. De är gifta och var syskon. Klaustrofobin blev alltmer påträngande.

Helt plötsligt kommer det in några odefinierbara varelser. Vad de gjorde är osäkert, vet bara att jag hade panik. Jag tog mig ut efter mångt och mycket, jag sprang upp till morfars nyckelskåp och hämtade förrådsnyckeln. Jag sprang in i förrådet och lade mig längst in i hörnet. Precis när jag lugnat mig ser jag spegeln mitt emot mig. I den ser jag mig och fönstret ovanför mitt huvud. Där står någon. Dörren skakar och jag vaknar.

Panik.


Dagens låt blir Moonspell- Dreamless (Lucifer and Lilith)

1 kommentar:

Monica sa...

Åh fy tusan vilken dröm. Dessutom bskriver du så levande att jag får rysningar.
För övrigt blev din blogg jätteläcker.
Puss