måndag, oktober 13, 2008

Jenus, Gennus, Genus.. eller hur stavas det?

Inget gör mig så uppenbart förbannad som ignorans och tydlig könsdiskriminering. Nu råkar jag ut för det mest jämt, inga stora grejer men små saker som läggs på varandra.
Jag har lust att säga allehanda sarkasmer och skrika ut min existens. Jag kan också bära skräp, tunga saker och hantera teknik. Jag vill inte höra på morgonen att när någon kommer upp i tornet säger "Tjenare grabbar" när det faktiskt sitter kvinnfolk här. Ägnar mig inte ens en blick.

"Du kan hålla upp hissdörren, det är ett perfekt jobb för dig". Hur jävla inkapabel till fysiskt arbete kan en människa utgå från att man är?

Jag anser att man inte ska utgå från att vissa människor klarar eller inte klarar vissa saker på grund av diverse schabloner. Men alla står vi tydligen inte på samma sida.

Genusvetenskap tack. Och var inte så jävla heteronormativ heller nu när jag ändå är igång. Snart kommer en mer utförlig, politisk genomgång men orkar inte nu. Den som inte orkar med en förbannad feminist behöver inte läsa.

3 kommentarer:

Linda sa...

Kallar du dig för feminist numera?
Vad är det för knäppskallar som beter sig så där mot dig? Vilka idioter, kram

Sannan sa...

haha ja, alla kommer vi till insikt någon gång i livet, har ju alltid varit men haft agg mot ordet.

Finns mkt saker jag insett den senaste tiden om mig =)

Och vem det är vågar jag inte skriva öppet faktiskt... tyvärr.
Kram

Anonym sa...

Jag tror inte det har med kön att göra, det du beskriver, många människor är idioter. Kvinnor och män är människor. Förövrigt kanske det är lättare att skylla alla sina motgångar på någon eller något fenomen, jag menar eftersom det är så vanligt. Du är givetvis inte sådan, eller hur? Papa dee kastade in sin fru i en vägg och klippte till henne med ett blockljus så hår o blod slafsade omkring. När han sedan går ut i pressen pratar han om amnesty och att han är mörkhyad. Jag är förövrigt feminist (om man slår upp det i ordboken vill säga). Jag vill att min dotter ska ha samma lön för samma arbete som en man har. Tur att vi har lagstiftning om detta. Det är synd att de 99,9 kvinnorna som tagit examen eller doktorerat i genusvetenskap förstör så mycket för feministerna, nu vågar man knappt kalla sig detta längre då man kan förknippas med detta pajasgäng. Hejhopp