lördag, mars 12, 2011

En liten resumé

Idag är det 35 dagar kvar och igår gick jag in i nionde månaden. Det börjar verkligen dra ihop sig. Därför tänkte jag medan tid och energi finns sammanfatta graviditeten så här långt. Den sista månaden kommer bara vara en lång väntan på värkar och sedermera att klämma ut ungen. Att det redan gått åtta månader känns lite surrealistiskt. Varje ny graviditetsvecka har inneburitr någonting nytt och snart är det slut och förbytts i att den lilla parveln ger mig nya upplevelser utanför magen. För åtta månader sedan visste jag ingenting om att vara gravid, snart är jag den erfarenheten rikare. Nu återstår snart "bara" förlossning och sedan ett liv som mamma. Omvälvande!

Min graviditet, plus och minus:
+
Inget kraftigt illamående.
Inga bristningar på magen.
Varit förhållandevis pigg och aktiv.
Har bara gått upp ca 12 kg hittills. Helt inom ramen för normal viktuppgång vid preggo.
Har haft ganska fina värden trots slarv med järntabletter.
Har en fungerande mjölkcentral så här långt, har läckt i några månader nu.
Det är en väldigt önskad krabat.

Mådde lite konstigt i början, hade som en klaustrofobisk känsla första en och en halv månaden.
Hade väldigt kraftig och ihållande huvudvärk i mitten.
Har nog haft en liten graviditetsdepression, framförallt i början.
Fått några små bristningar på höften och brösten.
Har den sista tiden haft väldigt ont i bäcken och rygg.
Magmunnen har varit väldigt aktiv, har kräkts av halsbränna. Sedan gjorde losec entré i mitt liv. Frälsare!



1 kommentar:

Monica sa...

Vilken fin mage du har, hjärtat!
Dock verkar solen vara på nedåtgående för tillfället ;)
Puss till dig och Ärtan!