måndag, maj 12, 2008

En liten bit rosa

Tvättstuga. Jag smakar på ordet. Det var längesedan jag och tvättmaskinen möttes men ikväll mina vänner gör jag det. Jag tvättar som en besatt. Tröjor, byxor, trosor och en och annan strumpa utan maka. Det hör absolut inte till min lista av topp-tio-sysslor men efteråt när garderoben och lådorna är fyllda av väldoftande tvätt, ja då är jag glad. Jag kan välja och vraka. Jag kan inse att kläder är det sista jag behöver. Jag kan inse att jag har alldeles för mycket svart och alldeles för lite rosa. Jag kan också inse att så kommer det förbli. Rosa har aldrig varit en särskilt dominerande färg i min garderob. Inte ens under fjortistiden när alla sprang omkring i alltför tajta Savann-byxor. Då lunkade jag fram i jeans som vägrade vara tajta eftersom jag var spinkig och några centimeter kortare än kinsesen i klassen. Inget ont om kineser men någon längre medellängd kan de inte skryta med. Jag hade lika lite längd och hull att skryta med då. Nej inget rosa för mig. Min rosa Garbage-skiva som varvades flitigt med den oranga Garbage-skivan är en av få prylar som från den tiden kan få kvala in bland "Rosa saker i mitt liv".
Fast nu har jag nog hela fyra saker som är rosa. Ett par trosor, en behå, en lampskärm och en ljuslykta. Just ja, en ljusrosa pastellig kofta som jag aldrig använder. Pastellrosa är nog den värsta av rosa. Ceriserosa kan kännas hett men pastell- nej.

Nog om rosa och udda strumpor. Jag fortsätter kvällen med ett leende och Tiamat i högtalarna. Jag hoppas kallfronten försvinner så jag får smaka på värmen igen och jag hoppas att tiden kan gå lite snabbare. På helgerna får den dock sakta ner. Annars hinner jag inte med. Det är mycket på helgerna men främst vill jag få tid att bara finnas i överflöd för kärlek och att känna mig bra. Jag vill ligga på en filt i en park, gräset kittlar fötterna som ligger utanför och så vill jag ligga på din mage. Eller pussas.

Inga kommentarer: