måndag, juni 16, 2008

Kvällens inlyssning

Trots att Opeth är lika lite sommarmusik som glad pop är vintermusik så ska jag ändå lyssna in mig på Opeth´s nya Watershed. Den har uppenbarligen hyllats i diverse medier både obskyra och mindre obskyra. Tydligen ska den bryta lite mot vad som varit de senaste albumen. En del tycker den tiden är tråkig, själv är jag en av få (verkar det som) som tycker om Damnation. En skiva helt utan growl. Jag tycker skivan är fin. Opeth är bra på att få den lätta akustiska gitarren att bonda med det tunga i en vanlig elgura.

Trots bristen på sommarkänsla så är jag redan Opethfrälst vilket gör rubriken lite missvisande. Ska det vara ordentliga inlyssningar så ska det vara sådant jag förkastat eller hört talas om. Eller om jag måste recensera. Läs den här sågningen av Machinery exempelvis. En inlyssning som inte var helt behaglig.

Återkommer med rapport angående Watershed. Heir apparent verkar hittills väldigt mörk.


Opeth- Porcelain heart

Inga kommentarer: