torsdag, oktober 30, 2008

Public service

08.42, jag har lyssnat på radio i sömndvalan. Vad hör då mitt högra höra? Jo att Dark funeral sitter där i studion. Sveriges Radio. P3. Den moderna öppna kanalen men en stor sympatisör för det svenska hip hop-undret och inte metalundret. Jag trodde jag drömde. Dark Funeral hör inte till favoriterna, ej heller till något jag hemskt gärna lyssnar på det. Det är extrem metal i sin renaste form. Det är Satan och det är diverse mytologiers motsvarighet till denna bockfotade. Men ändå! Jag älskade radioinslaget. Intervjun med två fåordiga gitarrister, en något mer talför frontman via telefon och så spelade de en låt av orkestern.

Efter något dylikt kan man ju ge sig katten på att det blir lyssnarstorm. En värmländsk bonde yttrade dem fina orden "alla kossorna fick spel" och avslutade med klassikern "jag ska aldrig lyssna på P3 igen". Detta efter en intervju på en kvart, max.

Jag tycker det var ett trevligt intiativ, dock lite förutsägbart att ta ett av våra mest extrema band. Sverige är skicklig på metal men det kommer i skuggan av annan musik ganska långt ner på listan trots hårdrockens mer omfattande internationella framgångar. Varken den pop i stil med Hästpojken eller hip hopen kommer i närheten av det. Ändock envisas radion med att spela väldigt lite av detta.

Det är på gott och ont. Metal är en subkultur och det är något visst med att den inte kommer upp riktigt till ytan. Metalband får nog göra en fin avvägning om de ska tjäna pengar eller hålla kvar sig på marginalen, hålla sig nära sina egna ideal. Med det ena får de en större fanbase men den gamla skaran fans försvinner då det är väldigt känsligt att bli sell outs.

Hur det nu må vara med detta så spelas det som redan nämnt väldigt lite i radio. Det är program som spelar hip hop men inte metal. Det irriterar mig. De program som funnits har fått sin tid borttagen eller nedbantad kraftigt trots att metal ha sin guldålder nu.


För övrigt. Det är fyra minus och snö. Jag är överlycklig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla in mina metal o rock recensioner, kommentera gärna!