tisdag, september 21, 2010

Bye bye första trimestern

Har nu lämnat bakom mig tre hela månader, den fjärde har börjat. 12+3 är den rätta benämningen.
Förutom att jag letar frenetiskt efter en midja som börjar försvinna och ser ut som ett tonårsmonster med alla små hormonpepplor i ansiktet mår jag hyfsat bra. Hormonerna spelar fortfarande spratt, tröttheten är ihållande och de nattliga besöken på toa likaså. Men jag gillar det ändå på något sjukt sätt. Det lär vara sjukt värt det. Hoppas även M är på samma bana när jag kanske är lite tvär och frånvarande.

Så vad händer då ärtan? (hämtat från babycenter.se)

"Bebisens sitthöjd är nästan 5,5 cm och den väger knappt 14 g. Veckans mest spännande nyhet är att reflexerna blir mer utvecklade. Om du klämmer på magen kommer bebisen att röra på sig, fast du känner det nog inte ännu. Nervceller har delats snabbt och neurologiska kopplingar (synapser) formas i hjärnan. Bebisen kan knyta händerna, rulla in tårna och knipa ihop ögonen.

Ansiktet börjar se alltmer mänskligt ut. Ögonen sitter närmare varandra, efter att ha suttit på vardera sidan av huvudet. Öronen sitter ungefär där de ska. Kroppens organ utför allt mer komplexa funktioner. Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin till urinblåsan.

Barnmorskan kan känna livmoderns ovandel (fundus) nu. I början av andra trimestern kommer du antagligen att börja behöva använda mer löst sittande kläder."

Jag gillar att ögonen flyttat på sig, fiskstajlen faller inte mig helt i smaken. Det är roligt att den börjat få reflexer, ska man ge den lite muskler och sitta och reta den hela dagarna? Nejdå, ska vara snäll mot ärtan.

Löst sittande kläder är fantastiskt, mina hyfsat nya jeans som jag ändå köpte en storlek större än min normala är nu skönast uppknäppta. Annars är jag glad att jag har mycket tunikor och annat. Inte för att magen är enorm utan för att det är skönast. Dessutom känner jag mig mer fet än gravid ibland. Den nya formen kroppen sakta men säkert antar är inte helt lätt att smälta alla gånger.

Inga kommentarer: