torsdag, september 16, 2010

Härliga symptom

Det är himla mysigt att veta att man har en liten varelse i magen. Och inte någon alien som kommer spräcka magen och skrika högfrekvent, nejdå, utan en liten människa. Men måste ju säga att med det kommer en del ocharmiga symptom.

Nattsömnen är dumt att klaga över då den bara är i sin linda att vara dålig. Den lär knappast bli längre och mer oavbruten på minste ett och ett halvt år. Det som dock är jobbigt är att jag får gå upp på toa 3-4 gånger varje natt så det där med att ta en stor kopp te innan läggdags är numera uteslutet. Jag vågar inte ens tänka på hur det skulle bli då.
Andra symptom är att jag blir störthungrig ruskigt snabbt och med det ett kraftigt sjunkande humör, jag kan bara ha en bh för alla andra har jag vuxit ur samt att de ständigt är ömma, jag är förlamande trött större delen av dagen, framåt kvällen har all vätska hamnat i benen så de känns tunga och jag har fått en lite desformerad figur. Allt är såklart i sin ordning men nog är ärtans invasion kraftfull och indiskret.

Det sägs dock att en del av de symptom jag har nu lägger sig något när jag går in i andra trimestern, alltså den andra tredjedelen av graviditeten. Det händer redan som på lördag att jag går in i 13:e veckan (fjärde månaden) och därmed andra trimestern. Glädjande, men då kommer andra saker göra sig tydliga. En större mage exempelvis, som jag längtar efter men även ser framför mig hur mycket den ska trycka på på nätterna... och göra det stört omöjligt att ligga på mage och rygg.

Men hur som helst är det ändå för jävla mysigt. Bara så ni vet. Nu ska jag och ärtan lyssna på hårdrock.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det är fantastiskt med blandade känslor... det är ju svårt att vara arg på den lilla personen där inne. Men ja jag tror att lite hårdrock är precis vad du och ärtan behöver!

Åsa sa...

Saknar det där med att kunna sova liggandes på mage... Men mysigt att vakna av att något rör på sig, snart är du också där!