tisdag, februari 15, 2011

Antiklimax

Jag har i hur många år som helst velat ha en symaskin. När M sa att hans farmors elkonverterade gamla trampmaskin stod i förrådet blev jag superlycklig. Det är nämligen så att drömsymaskinen inte är en sprillans ny utan en gammal fin mekanisk där det inte finns så mycket saker som kan vara fel när det inte fungerar som det ska. Den maskin jag sytt på mest är mammas gamla symaskin och den är underbar, lite service då och då så har den överlevt mycket.

Igår tog jag in symaskinen och den är vacker som en dag. Jag lät den tina upp under natten och jag kollade alla kablar och dylikt, det verkade intakt. Idag köpte jag tråd och gjorde mig redo för att ha lite systuga. Glädjen blev kort. Övertråden vill inte fästa med undertråden och jag har testat allt möjligt, den kan hämta upp undertråden men när det ska sys är det i bästa fall bara övertråden som ger söm. Den går dock upp snabbare än ögat då den inte har någon undertråd. Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Någonstans läste jag att nålen kan vara för kort för att nå undertråden men har testat att bara låta nålen sitta lite längre ner, det funkar inte då heller.
Jag vill och behöver sy, har gardiner som är för långa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tjurrig symaskin du har kommit över. Synd att den inte funkar och tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med den tekniska biten.
Du får gärna låna min så länge, den behöver definitivt motioneras. Kan be pappan svänga förbi med den när han jobbar i Ö-vik nästa gång om du vill.

Anonym sa...

Ett litet förtydligande: För er som inte vet så betyder "tjurrig" tjusig på Jungellska.

Sannan sa...

Fnööör: ja tack! Det skulle vara jättesnällt. Släng den med farsan, det blir super :)

Jo den är väldigt tjurrig, dessvärre lite tjurig också som det verkar. Hade ju riggat för en förmiddag med lite diverse sömnad. Men blev varm av teet i alla fall :D

Kramar