söndag, februari 13, 2011

Med både livrem och hängslen

För några år sedan kommer jag ihåg att jag höll på att storkna alternativt skratta. Niklas skulle köpa en så kallad lekhjälm till sin son Vidar. Jag undrade vad detta var för något. Jo, det är en hjälm skrämmande lik en vanlig skridskohjälm som barnen ska ha på förskolan när de leker utomhus. Idag läste jag en annan blogg om detta underliga inköp och kan inte heller denna gång sluta förundras.

Många varningar och dylikt läser man men att ungarna ska springa omkring utomhus med hjälm vid vanlig aktivitet känns helt makalöst absurt. Är det för att grupperna är så stora så att fröknarna inte kan hålla koll på alla? Ska de inte ha flytväst också ut i fall att? Kanske koppla ungarna till löplina? När jag gick på dagis, ja förskola alltså, så har jag för mig att fröknarna inte var så hemskt många med ute och var de ute kommer jag ihåg att de satt längs husväggen och pratade med varandra. Jag borde vara krympling vid det här laget som fått härja fritt och skrapat sönder både knän, panna och armbågar.

Det är lätt att narra den stora makten på andra sidan Atlanten att de varnar för allt, men se... vi är inte långt ifrån. I jakten på barnvagn, babyskydd och dylikt märker man vilken ängslan det finns. Och för att inte tala om alla varningar man som gravid utsätts för. Det finns femtioelva olika saker man ska hålla reda på och banne dig om du missar något, då utsätter du ditt barn för ohemula risker!

1 kommentar:

Monica sa...

Ja, jag kan känna en oändlig tacksamhet för att ni inte är totalt lemlästade, då jag inte varit mycket för onödiga skyddattiraljer.
Någon slags hjälm fanns redan då, någon typ av skumgummigrej som man skulle sätta på ungens huvud inomhus, som skydd på snabbflygande golv och hastigt fallande dörrkarmar. Ni fick aldrig någon sådan utan fick lära er the hard way istället. Låter kanske elakt, men jag tror att den vägen är nyttigare, så länge farorna inte handlar om livsfara. Puss