fredag, februari 11, 2011

Tecken på att man är höggravid

* När din sambo väcker dig och ber dig varje natt att lägga dig längre bort för att du snarkar 
- Nej, men han poängterar snällt dagen efter att jag verkade sova väldigt djupt.

Sambon måste parkera om bilen på nytt för att du ska kunna komma ut
- Nej, dock vet han innan han parkerar vad som är lämpligt för mig.  

* Du ser rakning av bena som en omöjlighet
- Ja och så även klippning av tånaglar, böjer jag mig ner så får jag jordens halsbränna samt att jag knappt når ner.

Du tutar var gång du ska ur bilen för att magen lägger sig över ratten.
- Nej, inte ännu. På polon funkar inte tutan och i passaten har jag inte kommit så långt fram så att jag råkar tuta. Är hyfsat långbent så behöver inte sitta sååå nära ratten.

* Det inte längre hjälper att "smita förbi" folk sidledes då du är bredare så än framifrån.
- Jepp, det här med att dra in magen är ett minne blott.

*Det känns som om man har sprungit en mil när man går upp för en trapp
- Yes box, oavsett hur många trappsteg det är.

*När man rullar runt för att komma upp från soffan. 
- Inte direkt rullar men ser nog inte alltför smidig ut om jag sjunkit för långt ner.

*När din sambo knyter dina skosnören
- Njet. Tackar en högre makt för långa skohorn och skor utan snören.

*När man är rädd att kissa på sig när man nyser/ hostar. 
- Jajjemen! Kör ju knipövningar då och då för att slippa den rädslan men den finns där högst påtaglig.

*Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständlig. 
- Jag är nog lite för noga för att låta saker bara ligga, jag biter i det sura (i stort sett bokstavligen) och plockar upp det trots stånkande.

*När man hellre går barfota än att ta på sig strumpor. 
- Icke sa nicke! Med denna golvkyla skulle man ha köldskador om strumpor och raggisar skippades. Dock är det något av en sport att ta på sig. Jag orkar exempelvis inte ta av mig raggisarna när jag ska ut, de får följa med på i skorna.

När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd. 
- Jag har faktiskt sminkat mig mer än annars, speciellt på sistone. Mest för att jag annars känner mig så sunkig och har haft problem med preggofinnar.

*När man behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan. 
- Det händer.


När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig. 
- Precis! Eller när man tagit kvällssamarinen, bara att vänta i ca 15 minuter sedan blir det på toa igen.

*När man letar efter alla andra möjligheter än att behöva använda trappan. 
- Jag går inte upp i onödan om man säger så. Och där det finns hiss och rulltrappa, fantastiska skapelser!

*När de högklackade skorna blir stående bakom de förnuftiga "kärringskorna". 
- Högklackade skor har jag knappt några och de få jag har använder jag inte. Converse och mina vinterdojor är mina "kärringskor".

*När godisskålen får prioritet före middagen. 
-Näpp, har inte direkt något större godissug nu än förut.

*När middagen blir offrad för att få sova lite längre på soffan. 
-Funkar varannan vecka då vi är barnfria och om man kan få till att M lagar käket istället.

*När allt blir tungt och man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på jackan och måste sätta sig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiktet. 
-Jo, det är ganska omständigt att få på sig vinterkläder.

När man inte längre orkar stå i duschen utan sätter rätt ner på rumpan på golvet.
 -Inte ännu men det känns väldigt lockande ibland. Frågan är bara; skulle jag komma upp igen?

*När ingen annan än du får tillgång till soffan längre. 
- Näää, det funkar ju inte. Och den som tar störst plats är hundrackarn.

*När Grandiosa blir gourmetmat...
 -Blä... nej. Jag vill fortfarande ha riktig mat, både för smaken och näringsinnehållet.

*När det känns som om bebisen försöker trycka ut slemproppen och gräva sig ut varje gång du lägger dig ner.
- Yes, det känns även som hela bäckenbenet ska lossna.

*När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter. 
- Har gjort länge, exempelvis är pappas mysiga gäststuga i fjällen ett stort hinder då det är långt och kallt till toan. Även längre bilresor är ansträngande.

När anklarna får storlek av en överarm efter två timmar på bion. 
- Ska på mitt första biobesök som gravid imorgon. Men stillasittande ger mig inte den effekten, dock får jag ont i kroppen av samma sittställning.

*När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sedan nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter. 
- Jo, nu när hormonerna spökar så kan det mesta hända.

*När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.
- Ja! Det underlättar ju för tusan!

*Allt är väldigt irriterande... 
- Jo ibland känns mycket väldigt mycket.

*När BH storleken börjar närma sig slutet av alfabetet. 
- Nej inte så mycket, men visst har det rusat på lite. Har inte fått bristningar på magen men har fått en bristning på ena bröstet i början när de fullkomligt exploderade.
*När ett ärende om dagen gör dagen fullbokad. 
-Jo, det kräver lite mer tid innan och efter.

*När mannen din faktiskt måste hålla med om att du inte har något att ha på dig
- Han har inte sagt något hittills, han tycker nog jag är för fin som gravid för att se att kläderna sitter som korvskinn.

När du hellre sitter i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in. 
Ja, kan M gå in så får han mer än gärna göra det.

*När du hellre går i fula bommullsbyxor än i de vanliga gravidbyxorna för de har en söm under magen som pressar. 
- Har inga fula bomullsbyxor, köpte faktiskt nya mjukisbyxor kring jul. Dock åker jag inte gärna på affären med dessa. Mammabyxorna har magen vuxit ur, den breda resåren över magen halkar ner.



*När du hellre petar i dig en tallrik fil istället för den ordinarie middagen på grund av halsbränna.
- Absolut, jag lever på samarin och har idag köpt losec. Vaknar man av halsbränna som nästan blir kräkningar så känns inte all mat sådär himla skoj.


Har nu kvar:
64 dagar
9 veckor
Drygt 2 månader
ca 23%






Inga kommentarer: