onsdag, mars 23, 2011

Sökes: mål

Karriär. Mål. Två ord som genererar mest förvirring hos undertecknad än något annat. Jag tycker mig finna vägen till något mål men på vägen tappar jag målsökningen, den blåser bort som ett sunkigt snabbköpskvitto i intet. Jag har inget karriärsmål i livet. Hur känns det? Eh... känns väl inte så passande i dagens prestationssamhälle. Mina mål är att vara lycklig, välmående och att göra bra saker för min omgivning, både stort och smått. Men dessa mål är inte så tydligt som att "jag ska bli atomfysiker med inriktning bla bla". Hade jag haft en sådan tydlig målsättning hade inte denna förvirring funnits. Men mina mål att vara lycklig, välmående och göra bra saker för min omgivning går betydligt bättre. Jag försöker vara en bra människa så långt det går.

En rolig egenskap jag har är att jag ofta tror att jag bestämt mig, basunerar gärna ut det, gör ytterligare efterforskningar, diskuterar och funderar lite till och sedan har jag ändrat mig. Igen. Jag var helt övertygad om att jag skulle läsa till hösten, en ren och skär yrkesutbildning med en helt annan inriktning än min nuvarande utbildningsbakgrund.

Men, detta har jag kommit fram till:
1. Jag målar in mig i ytterligare ett hörn genom att läsa till ett så smalt yrke.
2. I Västernorrland finns ingen omedelbar efterfrågan då utbildningen finns här, även närliggande län saknar en tydlig efterfrågan. Att flytta finns inte på världskartan när man nu har en familjesituation.
3. Jag har fått många kloka råd att ta vara på tiden med Ärtan, att vara så närvarande som möjligt. Detta känns oerhört viktigt då ambitionen just nu är att bara skaffa ett barn, det innebär att jag får uppleva spädbarnstiden en gång. Dessutom, börjar jag läsa i augusti, ja då är inte Ärtan stor alls.

Vad ska jag då göra med mitt liv efter tiden som mammaledig? Inte den blekaste flugskits aning men jag tror det ordnar sig. Jag kan faktiskt ganska mycket saker om saker, ofta tror jag skon klämmer i självförtroende. Eller snarare bristen på det.

Inga kommentarer: