torsdag, september 29, 2011

Dag 3 – Din syn på droger och alkohol

Frågan om alkohol besvarade jag i en rätt hyfsad form i föregående inlägg. Däremot kan vi prata om detta med droger.

Droger är vare sig nyttigt, lagligt eller festligt. Som Nina Hagen sa under bokmässan angående droger; jag varken röker, äter, injicerar, dricker, andas eller på något annat sätt nyttjar droger. Hon formulerade det bra mycket festligare och omständigare än jag men minnet sviker. Kontentan är, jag nyttjar inte illegala droger. Alkohol nyttjar jag dock då och då.

Alkohol är lika mycket drog som det andra, men det är en del av vår kultur. Ungefär så som marijuana eller kokablad är i andra delar av världen. De är illegala men jag ska inte principmässigt fördöma dessa. Varför? Ja, bara för att alkoholen är accepterad här och inte dessa är inte alkoholen bättre. Den slår sönder familjer och människor precis som illegala droger gör. Frågan är snarare var man ska dra gränsen för mänskligt förfall? Vad är en "snäll" drog och vad är en "ond"? Vi kan nog vara ganska överens om att methamfetamin, kokain och heroin är onda droger som förstör en människa snabbare än en grisblink. Men de som stannar i marijuana eller haschmissbruk, är de sämre än alkoholister? Är morgonrökat sämre än en 75:a till morgonkaffet?

Droger är av ondo. Men betänk också, hur bra är alkoholen som är vår folkdrog?

Inga kommentarer: