fredag, september 30, 2011

Dag 4 – Din syn på religion

Dagens ämne är något av mitt paradnummer. Jag och religion kan även i en monolog bli en hetsig diskussion. Dock är jag inte ateist, jag förnekar inte att Gud eller något liknande väsen finns för jag har inga bevis för detta. Jag har heller inga bevis att det finns. Jag är nog vad man kan kalla en ateistisk agnostiker. Jag tror inte på Gud men jag kan inte bevisa att det inte finns.

2008 gick jag ur Svenska kyrkan utan några som helst tvivel. Jag anser att det är lika fel av mig att tillhöra detta trosamfund som vilket annat som helst. Jag tror inte på Allah, tillhör därför inget muslimskt samfund och jag tror inte på Gud och ska då heller inte tillhöra Svenska kyrkan. Jag är alldeles för icke-troende för att ens vara med på något fint traditionsenligt vis.

Många finner sitt liv i sin tro, hela tillvaron skapas utifrån denna världsbild. Hos vissa är denna världsbild timid och i allra högsta grad privat. Hos andra är den extrem och ortodox. Jag vägrar att sälla mig till bägge delarna då jag så kraftigt anser att religion skapar elände och splittring i världen. 

Jag anser att man kan göra goda saker för andra människor utan att kalla sig troende. Jag behöver inte några budord för detta. Människan har visat att man även med gudatro är ond. Hur många människors död har inte skett i religionens namn? 

Jag är döpt och konfirmerad i kyrkan men kommer inte döpa Astrid och jag och Magnus kommer inte gifta oss i kyrkan. Det skulle vara hyckleri.


Inga kommentarer: